Google Analytics: Ultimata Nybörjarguiden (2020)

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email
Google Analytics - Ultimata Guiden 2020
Google Analytics: Den ultimata guiden för dig som är ny till Google Analytics eller som vill lära dig lite nytt. Vi listar de viktigaste sakerna att implementera för att komma igång.

Så sätt dig bekvämt och häll upp en kopp kaffe för denna guiden är väl värd att läsa för er som vill lära er mer om detta fantastiska system.

Denna guiden innehåller följande:

Google Analytics: Ultimata Nybörjarguiden (2020)

Google Analytics logga
Här finner ni den ultimata guiden till Google Analytics - En perfekt guide att läsa för dig som är nybörjare eller vill lära dig något nytt.

Google Analytics är mätverktyget som alla hemsidor måste installera för att kunna spåra trafiken på sin hemsida. Många som ska börja arbeta i Analytics vet inte riktigt var de ska börja samt vad saker och ting betyder - Det är som en djungel fylld med siffror, statistik och data...

Därför har vi listat de viktigaste sakerna att tänka på innan ni börjar djupdyka i ert konto.


Vad är Google Analytics?

Realtidsrapport Analytics

Google Analytics är ett mätverktyg framtaget av Google för att företag och hemsideägare ska kunna spåra trafiken på sina hemsidor och e-handelssidor.  Verktyget förser er med otroligt mycket bra statistik om er hemsida samt om era besökare.  Tack vare all data som Analytics samlar in så kan man fatta viktiga och strategiska företagsbeslut baserat på fakta istället för gissningar. 

För att göra det enkelt och inte gå in i för mycket detalj så har vi listat den mest vanliga statistiken som företag analyserar genom Google Analytics.

  • Hur många som besökt er hemsida
  • Hur länge besökarna är inne på er hemsida
  • Vilka sidor på er hemsida som är mest populära
  • Hur gamla samt vilket kön era besökare är
  • Vad era besökare har för intressen
  • Hur era besökare hittat till er hemsida
  • …och mycket mer


Google Analytics Kurs

Utbilda dig med Google Academy

Innan ni börjar djupdyka i ert konto så rekommenderar vi starkt att ni utbildar er inom ämnet. På så sätt kommer ni få en bättre förståelse av vad verktyget kan göra, vilken data det samlar in och framförallt hur ni kan använda er utav Google Analytics för just ert företag. 

Önskar ni att få hjälp med Google Analytics så är ni varmt välkomna att läsa mer om hur vi på Aurora Consulting kan hjälpa ert företag.

Det finns flertalet digitala kurser inom Analytics som ni kan registrera er för men vi rekommenderar framförallt Google’s egna Google Analytics Academy. Här erbjuder Google en specialiserad kurs där man kan välja hur mycket man vill lära sig.  Det finns allt från nybörjarkurser till kurser för den mest avancerade användaren. 


Installera Google Analytics

Innan ni installerar Google Analytics på er hemsida så måste ni först skapa ett konto som ni sedan installerar på er hemsida. Det är väldigt straightforward och Google har tagit fram tydliga och bra instruktioner på hur man enkelt skapar sitt första konto. Nedan går vi igenom först hur man skapar ett konto, egendom samt vyer och därefter går vi igenom hur man installerar det på sin hemsida.

Skapa ett Google Analytics konto:

1. Gå till google.com/analytics

  • Gör något av följande:
  • Om du vill skapa ett konto klickar du på Kom igång gratis.
  • Om du vill logga in på ett konto klickar du på Logga in på Analytics.

2. Skapa en egendom i ditt Analytics-konto. En egendom representerar din webbplats eller app, och är den punkt i Analytics där data från din webbplats eller app samlas. Notera att ett konto kan ha flera egendomar och en egendom kan ha flera vyer.  Exempelvis om ”Företag X” har två hemsidor på olika språk men det avser samma företag:

  •  www.exempel.se (svenska)
  •  www.exempel.com (engelska)

Här är det vanligt att man då skapar följande struktur:

  • Ett konto
  • Två stycken egendomar (en för varje domän)
  • Olika vyer i respektive egendom beroende på hur man vill filtrera sin trafik
 

3. Ställ in en rapportvy i din egendom. Med vyer kan du skapa filtrerade perspektiv för din data, till exempel all data utom från företagets interna IP-adresser eller all data kopplad till en specifik försäljningsregion. 

Vanligtvis så exkluderar man företagets interna IP-adresser från datan i Google Analytics för att få bättre insyn i hur kunderna beter sig på sidan. Men mer om det längre ner där vi går igenom hur man exkluderar specifika IP-adresser.

Nu när vi skapat vårt konto så är det dags att installera det på vår hemsida. Det kan kännas lite svårt om man är helt ny men oftast är er hemsida byggd i plattformar som redan utvecklat ett smidigt sätt att installera detta på.  Om ni stöter på problem med nedan så rekommenderar vi att ni pratar med företaget som hjälpt er att bygga hemsidan så kan de garanterat hjälpa er. 

Installera Google Analytics i WordPress

Google Analytics WordPress

Vill ni installera Google Analytics i er WordPress-hemsida? Då har ni kommit rätt. Nedan finner ni instruktioner på hur man installerar Analytics i WordPress.  Vi beskriver två alternativ för er.  Det första är hur man genomför installationen med ett WordPress-plugin. Det andra alternativet är att göra det genom Google Tag Manager. Om ni inte har ett Google Tag Manager-konto så kan ni läsa vår guide på hur man installerar Google Tag Manager (guide kommer snart). 

När ni installerat Google Analytics på er hemsida eller blogg kommer ni att kunna se hur era besökare beter sig på er sida. Analytics är det absolut bästa systemet för att lära känna era besökare….Dessutom är det helt gratis!

Installera Google Analytics med WordPress-plugin
Google Analytics WordPress Plugin

Ett av de mest vanliga plugins man använder sig utav för att installera Google Analytics i WordPress är Monster Insights.  Det är över 2 miljoner olika hemsidor som använder sig utav Monster Insights idag så det är ett välkänt och populärt WordPress-plugin. 

  1. Det första ni behöver göra är att installera Monster Insights plugin i ert WordPress backend (se ovan bild). 
  2. Därefter ska ni aktivera deras plugin i WordPress.
  3. Navigera till ”Insights” fliken i den vänstra menyn i WordPress och följ instruktionerna från Monster Insights för att aktivera ert Google Analytics-konto. 
Har ni några frågor om hur ni går tillväga är ni varmt välkomna att kontakta oss på info@auroraconsulting.se så kan vi hjälpa er vidare. 
 
Installera Google Analytics med Google Tag Manager

Google Tag Manager är ett fantastiskt system utvecklat av Google för att användare ska kunna implementera funktioner på sin hemsida utan att behöva kunna koda själva.  Det finns färdigutvecklade templates för de mest populära funktionerna så allt man behöver göra är att ange sitt Google Analytics ID så sköter Google Tag Manager resten av kodningen.  Vill ni läsa mer om Google Tag Manger och hur man kommer igång så kan ni göra det i vår Ultimata Guide för Google Tag Manager (guide kommer snart). 

*Notera att ni måste ha ett Google Tag Manager konto installerat på er hemsida för att ni ska kunna installera Google Analytics med hjälp av Google Tag Manager.*

Installera Google Analytics med Googel Tag Manager

Nedan finner ni detaljerade steg på hur ni installerar Google Analytics med hjälp av Google Tag Manager.

Steg 1. Logga in i Google Tag Manager och skapa en ny tag

Skapa en Tag i Google Tag Manager

Steg 2. Namnge er nya tag (TIPS: ”Google Analytics Tag”)

Steg 3. Klicka på Tag Configuration och välj ”Google Analytics: Universal Analytics”

Namnge Google Tag Manager Tag
Universal Google Analytics

Steg 4. Klicka på ”Select Settings Variable…” och välj ”New Variable…”

Steg 5. Namnge er nya Variable (TIPS: ”Google Analytics ID”) och klistra in ert ID. Tryck på spara uppe i höger hörn.

Klistra in Google Analytics ID

Steg 6. Nu ska ni klicka på ”Select Trigger” och välja ”All Pages”

Select Trigger Google Tag Manager

Steg 7. Välj ”All Pages” och spara.

Trigger All Pages

Steg 8. [VIKTIGT] Glöm inte att publicera er nya tag.

Publicera Google Tag Manager

Bra jobbat – du är klar!

Nu är eran Tag publicerad i Google Tag Manager och ni kan gå in i Analytics och säkerställa att den funkar genom att kolla Realtidsrapporten i Google Analytics.


Exkludera IP-adress i Gogle Analytics

Varför ska man exkludera sin egen IP-adress?

Man ska exkludera sin egen IP-adress så att statistiken man tittar på i kontot inte innehåller er egen trafik. På så sätt ser ni hur era riktiga användare beter sig på er hemsida och datan blir inte ’smittad’ av intern trafik.

Era anställda är antagligen inne på er hemsida flera gånger varje dag och kommer troligtvis aldrig att konvertera (fylla i kontaktformulär, genomföra ett köp eller liknande). På så sätt blir er konverteringsgrad inte rättvis när ni inkluderar trafik från er interna IP-adress. 

Utöver det så kan även er Avvisningsfrekvens (Bounce Rate) bli missvisande samt hur länge era användare stannar på er sida.  En anställd kanske snabbt navigerar in på sidan för att hitta en specifik sak och lämnar direkt därefter.  

Intern trafik gör er användardata missvisande och därför ska ni exkludera er egen IP-adress.

Hur exkluderar man sin egen IP-adress i Google Analytics?

  1. Logga in i Google Analytics och välj er profil
  2. Välj Administratörs Meny
  3. Lägg till en ny vy
  4. Namnge er nya vy till ex. ”All trafik (exkl. intern trafik)”
  5. Klicka på Filter
  6. Klicka på Skapa nytt filter
  7. Namnge ert filter ex ”Exkludering av IP: 123”
  8. Välj filter så det är: Uteslut + trafik från IP-adresserna + som är lika med
  9. Lägg till er IP-adress (ni hittar er IP-adress här)
 
Lägg till en ny vy
Ange er IP-adress


Google Analytics Uppbyggnad

Analytics är uppbyggt så att du kan se väldigt mycket olika statistik och data på olika sätt.  Det är därför viktigt att du förstår vad de fem olika rapportvyerna innebär.

De fem olika rapporterna man kan använda sig utav i Google Analytics

Realtidsrapport

Här ser ni vad som händer på er hemsida just nu. Realtidsrapporten är en väldigt bra rapport för att säkerställa att ni installerat Google Analytics på rätt sätt samt för att se aktiviteten på er hemsida eller app i samma ögonblick som den sker.

Målgrupp

Här ser ni information om era faktiska besökare.  Ni kan bl.a. se demografi, kön, intressen, geografisk plats, enhet och mycket mer. Men viktigt att komma ihåg att dessa rapporter visar information om era besökare.

Denna rapporten är toppen för att lära känna era kunder.  Hur gamla är de, vad är de intresserade av och var bor de?

Förvärv

Här ser ni information om hur era besökare hittade till er hemsida.  Ni kan bl.a. se om era besökare kommer från Sociala Medier, Google Ads, Nyhetsbrev, Organisk Trafik, m.m.

Denna rapporten är grymt bra för att se vilka plattformar/medier som driver trafik och även se vilken trafik som är bra för just er.

Beteende

Här ser ni information om hur era besökare beter sig när de väl kommit till er sida.  Ni kan bl.a. se hur länge de stannade på sidan, hur många sidor besökte de, vilka sidor som är mest populära.

Beteenderapporten är väldigt bra för att se om er hemsida eller app tillfredsställer era kunders förväntningar.

Konvertering

Här ser ni information om era besökare gör det ni vill att de ska göra, nämligen konvertera. Det spelar ingen roll hur mycket trafik ni har på er hemsida om ni inte kan leda besökarna till att slutföra en konvertering. 

För att använda Konverteringsrapporten så måste ni sätta upp ”Events” och ”Mål (Goals)” som berättar för systemet vad som är en konvertering på just er hemsida.

Exempel på konverteringar kan vara köp (för en e-handel), fylla i kontaktformulär, eller att kunder gör ett telefonsamtal till er.


Länka Google Analytics och Google Ads

Google Ads + Analytics

Om ni använder er utav Google Ads så rekommenderar vi starkt att ni länkar Google Ads med Analytics. På så sätt får ni tillgång till extra rapportering i de olika systemen.

Så länkar du Google Ads och Google Analytics

  1. Logga in i ditt Google Analytics-konto
  2. Gå till Administratörssidan och välj vilken egendom du vill länka
  3. Gå till kolumnen Egendom och klicka på Google Ads-länkning.
  4. Klicka på + Ny länkgrupp.
  5. Välj de Google Ads-konton som du vill länka och klicka sedan på Fortsätt
  6. Ange länkgruppens namn
  7. Slå länkning för varje vy i egendomen där du vill ha Google Ads-data
  8. Aktivera automatsik taggning i ditt Google Ads-konto
  9. Klicka på Länka konton
  10. Klart!
 


Rapporter i Google Data Studio

Ibland kan Google Analytics-rapporter vara lite skräckinjagande och ha väldigt mycket information som är svår att tyda.  Istället kanske ni vill ha stilrena och snygga rapporter att visa för era kunder eller chefer – Då är Google Data Studio det perfekta verktyget för er!

I Google Data Studio kan ni skapa automatiserade och snygga rapporter med endast några klick. Det finns till och med färdiga rapportmallar där ni kan sätta er egen logga och färgkombination så att den följer er grafiska profil.


Behöver ni hjälp med Google Analytics?

Vi på Aurora Consulting är specialister inom digital marknadsföring och spenderar oändligt med timmar i Google Analytics. Önskar ni få hjälp med Analytics är ni varmt välkomna att höra av er till oss så kan vi boka in ett förutsättningslöst möte. 

Hoppas att ni gillar denna guiden!  Dela den gärna med era kollegor och vänner som gillar Google Analytics!

Andra läste även...
Google Analytics - Ultimata Guiden 2020
Google Analytics
Google Analytics: Ultimata Nybörjarguiden (2020)

Google Analytics: Den ultimata guiden för dig som är ny till Google Analytics eller som vill lära dig lite nytt. Vi listar de viktigaste sakerna att implementera för att komma igång.

Så sätt dig bekvämt och häll upp en kopp kaffe för denna guiden är väl värd att läsa för er som vill lära er mer om detta fantastiska system.

Google Docks - Dublin EMEA HQ
Google Ads
Aurora Besöker Google’s HQ i Dublin

I januari fick Aurora äran att besöka Google’s EMEA HQ. Det är fantastiskt lärorikt att diskutera digital marknadsföring med Google och få insikter om hur de ser på det uppkommande året.

Scroll to Top
kul att du är intresserad.
bli kontaktad.
boka in ett kostnadsfritt uppstartsmöte.